Flygmuseum

Är man intresserad av fordon i alla olika former finns det ett stort antal muséer och utställningar att välja på. Bryter man ner begreppet fordon till att gälla endast de som flyger blir antalet ett helt annat, men det finns fortfarande många alternativ. Människan har sedan långt tillbaka drömt om att kunna flyg på olika sätt. Mer eller mindre lyckade experiment har förekommit tills man till slut lyckades skapa något som fungerade. På museer runt om i landet kan man ta del av flygteknikens utveckling i olika former.

Luftballong

Redan på romartiden drömde man om att kunna flyga med hjälp av en luftballong. Det dröjde ända till 1700-talet innan den första lyckade obemannade ballongen konstruerades. Det var i Lissabon år 1709. Därefter dröjde det till 1783 innan konstruktionerna hade utvecklats så mycket att det var möjligt att genomföra den första bemannade åkturen. 

Ett känt projekt med luftballong är den som Andréexpeditionen genomförde år 1897. Syftet var att utforska polarområdet. Ballongen höll sig i luften från den 11 till den 14 juli. Därefter fick expeditionen utforska området via marken. Det blev en expedition som handlade om överlevnad i det hårda klimatet. Gränna museum har en omfattande utställning om allt som rör expeditionen. Läs mer om äventyret 

Andra utställningar om luftballonger hittar man bland annat på Tekniska museet. Vill man flyga luftballong idag så finns det ett antal företag runt om i landet där man kan köpa biljett till en åktur och för en stund få känna sig som André och hans expeditionsmedarbetare.

Läs mer: Ballongflygning och om Andrés polarexpedition – Flygaluftballong.se

Läs mer: Tekniska museet, inträde och öppettider – Tekniskamuseet.se

Flygplan och helikopter

Även flygets historia kännetecknas av olika försök att knäcka koden för att skapa ett flygdugligt fordon. Den första lyckade flygningen med ett motordrivet plan skedde år 1903. Det var bröderna Wright i North Carolina som stod för den bedriften. 

I Sverige finns ett antal muséer med fokus på flygets historia. Man hittar olika alternativ i bland annat Linköping, Västerås och Söderhamn. Även muséer som har sin inriktning på teknikens utveckling har delar av sina utställningar som handlar om flygteknik.

Idag ser vi det som självklart att man kan flyga valfria sträckor. Följer man flygets historia så ser man att det har gått otroligt fort fram sedan den första bemannade flygturen år 1903.

Rymdraket

Längtan efter att ta sig ut i rymden drev på utvecklingen av den första rymdraketen. Det byggdes av tyska forskare och skickades iväg på en tur 20 kilometer upp i luften. Året var 1942. Ryssland var först med att skicka iväg en bemannad raket år 1961. Andra nationer följde snart efter och månlandningen 1969 är den rymdresa som kanske har gjort det största avtrycket i historien.

Även rymdteknikens historia går att ta del av på olika tekniska muséer. Flera muséer kan erbjuda filmvisning i 380 grader där man upplever det som om man är med i filmen och flyger ut i rymden. Det dröjer nog ett tag innan det blir möjligt för allmänheten att boka rymdresor så att prova den här filmvarianten är ett gott komplement i väntan på att utvecklingen går vidare.